شوره سر


 






 

17 نكته براى توقف شوره سر
 

بعضى از آرايشگرها مى‏گويند شوره سر، تنها مشكل عمومى اكثر مشتريان دائم‏شان است. يك متخصص پوست با اين گفته كه هر كسى امكان مواجهه با اين مشكل را دارد، موافق است.
از اين مسأله، به راحتى نگذريد.
ماريا هورديسكنى »متخصص پوست دانشگاه مينسوتا« مى‏گويد: نبايد از شوره سرتان به راحتى بگذريد وگرنه دچار چرخه‏ى خارش و خاراندن مى‏شويد. چشم‏پوشى از اين مشكل منجر به پوسته پوسته شدن تمام سرتان مى‏شود. در اين حالت دچار خارش مى‏شويد و با خاراندن پوست سر باعث ايجاد خارش و در نتيجه عفونت در پوست سرتان مى‏شويد.
مرتبا از شامپو استفاده كنيد.
متخصصان درباره‏ى شستن مرتب موى سر - در صورت لزوم هر روز - متفق القولند. به طور كلى هر چه بيشتر سرتان را با شامپو بشوييد، راحت‏تر مى‏توانيد شوره سر را كنترل كنيد.
با شامپوى ملايم شروع كنيد.
فيليپ كينگسلى »متخصص مراقب از پوست و مو« مى‏گويد: در اغلب موارد، يك شامپوى ملايم معمولى براى كنترل مشكل كافى است. شوره سر اغلب بر اثر چربى بيش از حد پوست سر ايجاد مى‏شود. شامپو زدن روزانه با يك نوع شامپوى ملايم كه با يك قسمت مساوى آب مقطر رقيق شده، مى‏تواند بدون آسيب به پوست سر، چربى مو را كنترل كند.
بعد از آن، از شامپوهاى ديگر استفاده كنيد.
اگر شامپو زدن منظم فايده‏اى نداشت، به سمت شامپوهاى ضد شوره برويد. شامپوهاى ضد شوره انواع مختلفى دارند. استفاده از سلنيوم سولفايد و پرتييون روى، باعث بهبودى سريع‏تر مى‏شود و روند تكثير سلول‏هاى پوست سر را عقب مى‏اندازد. در آنهايى كه از ساليسيليك اسيد و سولفور استفاده مى‏كنند، پوسته‏ها و شوره‏ها شل و شستن آنها آسان‏تر مى‏شود. آنهايى كه داراى مواد ضد باكتريايى هستند، ميزان باكترى‏ها را در سر و شانس عفونت را كم مى‏كنند و آنهايى كه داراى تار هستند رشد سلول‏ها را عقب مى‏اندازند.
از تركيبات تار براى از بين بردن شوره استفاده كنيد.
دكتر فريس مى‏گويد: من براى موارد مقاوم به درمان، فرمول‏هاى حاوى تار را توصيه مى‏كنم. سرتان را با شامپوى حاوى تار مالش دهيد و 5 تا 10 دقيقه بگذاريد كف‏هاى شامپو بر سرتان باقى بماند تا تار بتواند فرصت اثر گذاشتن را داشته باشد. اكثر مردم، سريعا پس از مصرف شامپوهاى ضد شوره، سر خود را مى‏شويند؛ اگر به علت بودى بد اين نوع شامپو، از مصرف آن اجتناب مى‏كنيد، خوب است بدانيد كه فرمول‏هاى جديدترى به بازار آمده كه بوى خوشايندترى دارند.
زياده‏روى نكنيد.
اگر شامپوهاى حاوى تار و يا هر نوع شامپوى ضد شوره براى موهاى شما مضر هستند، يك روز از شامپوى معمولى و يك روز از شامپوى ضد شوره استفاده كنيد.
موى بور با موى سياه فرق دارد.
اگر موهاى بور يا نقره‏اى داريد مراقب باشيد؛ زيرا شامپوهاى حاوى تار مى‏توانند بر روى موهاى روشن لكه‏هاى قهوه‏اى رنگ ايجاد كنند.
دوباره شامپو بزنيد.
جفرى هرتن »متخصص پوست از دانشگاه كاليفرنيا« مى‏گويد: هميشه موى خود را دوبار با شامپوى ضد شوره بشوييد. به محض اينكه زير دوش رفتيد، از شامپو استفاده كنيد تا زمان كافى براى اثر گذاشتن داشته باشد بعد از اتمام دوش گرفتن، شامپو را از سرتان بشوييد. سپس براى بار دوم به سرتان شامپو بماليد تا كف كند و سپس سريع بشوييد. شستشوى دوم، يك مقدار اثر دارويى بر سرتان مى‏گذارد بنابراين مى‏تواند تا دوش گرفتن بعدى مؤثر باشد.
سرتان را بپوشانيد.
دكتر بيهوا روش ديگرى را براى افزايش تأثير شامپوهاى دارويى توصيه مى‏كند. بعد از اينكه شامپو كف كرد، كلاه مخصوص حمام را بر سرتان )كه خيس است( بگذاريد و يك ساعت صبر كنيد و دوباره مانند هميشه بشوييد.
شامپوى‏تان را تغيير دهيد.
دكتر هوارد مى‏گويد: اگر فهميديد كه يك مارك از شامپوها به سر شما مى‏سازد و مؤثر است به استفاده از آن ادامه دهيد. اما توجه داشته باشيد به دليل اينكه پوست شما به تركيبات شامپو عادت مى‏كند، عاقلانه است كه براى حفظ اثربخشى آن، هر چند ماه، شامپو را عوض كنيد.
ماساژ دهيد.
هنگام شامپو زدن به آرامى با نوك انگشتان، پوست را ماساژ دهيد تا پوسته‏ها و فلس‏ها شل شوند؛ اما پوست سرتان را نخراشيد، زيرا باعث زخم مى‏شود و مشكلى بدتر از شوره به وجود مى‏آورد.
از آويشن بيشتر استفاده كنيد.
آويشن به خاصيت ضدعفونى كنندگى ملايم مشهور است و مى‏تواند در كاهش شوره سر كمك كند. با جوشاندن چهار قاشق چاى خورى كاملا پر از آويشن خشك در دو استكان آب به مدت ده دقيقه، يك محلول شستشوى مؤثر تهيه كند. دم كرده را از صافى رد كنيد و بگذاريد خنك شويد؛ نصف تركيب را به روى موهاى خيس و تميزتان بريزيد و مطمئن شويد كه مايع، پوست سرتان را پوشانده است، به آرامى ماساژ دهيد، باقى مانده را براى استفاده بعدى بگذاريد.
به موى‏تان حالت بدهيد.
اگر چه شامپوهاى ضد شوره مؤثر هستند، اما ممكن است براى موى‏تان بيش از حد قوى باشند، بنابراين بعد از شامپو زدن، براى از بين بردن اثرات جانبى آن از حالت دهنده‏هاى مو استفاده كنيد.
روغن بماليد.
اگر چه چربى زياد سر، منجر به ايجاد اين مشكل شده است، اما گاهى درمان با روغن گرم باعث نرم و شل شدن شوره‏هاى سر مى‏شود. 50 تا 100 گرم از روغن زيتون را روى اجاق بگذاريد تا گرم شود، موى‏تان را خيس كنيد سپس با كمك يك بورس يا گلوله پنبه‏اى روغن را مستقيما به پوست سر برسانيد. يك كلاه حمام بر سرتان بگذاريد و 30 دقيقه صبر كنيد. سپس به كمك شامپوى ضد شوره روغن را كاملا بشوييد.
بگذاريد موى‏تان در معرض آفتاب قرار گيرد.
نور خورشيد به ميزان كم، براى شوره سر، مناسب است؛ زيرا اشعه ماوراء بنفش داراى اثرات ضد التهابى بر پوست‏هاى شوره‏دار مى‏باشد، به همين علت هم هست كه در تابستان شوره سر كم مى‏شود. سعى كنيد كمتر از 30 دقيقه در روز در معرض نور خورشيد قرار بگيريد، يعنى بايد بين اثرات مفيد خورشيد روى پوست سر و اثرات مضر آن بر كل پوست بدن موازنه برقرار كنيد.

هشدار پزشكى
 

آيا مسئله‏ى اصلى شوره‏ى سر است يا التهاب پوست؟
شوره شديد بيمارى‏اى است كه در واقع به نام درماتيت سبورئيك )التهاب پوست شوره‏دار( شناخته مى‏شود و به تجويز دارو نياز دارد. در صورت وجود علايم زير به پزشك مراجعه كنيد:
حساسيت و آسيب پوست
پوسته‏هاى ضخيم على‏رغم كاربرد شامپوهاى ضد شوره
پوسته‏هاى زرد رنگ
تكه‏هاى قرمز رنگ، مخصوصا در نواحى خط گردن
آرامش خود را حفظ كنيد.
نبايد نقش حالات عاطفى را در تحريك و بدتر كردن بيمارهاى پوست نظير شوره سر و يا ديگر انواع التهاب پوست، دست كم گرفت. اين بيمارى‏ها اغلب با استرس بدتر مى‏شوند.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387